fredag 22. november 2013

Portrett i gråskala

Vi fikk i oppgeve å male et selvportrett med akrylmaling. På bakgrunn av det vi har lært om gråtoneskala, skulle vi få fram et harmonisk, men spennende bilde\uttrykk.

Jeg begynte med å velge ut et bilde av meg selv, og overførte det til datamaskinen. Bildet endret jeg så i potoshop. Jeg gikk på filter, cutout, og endret bildet så det ble enklere å male. Så tok jeg en papplate som jeg hadde malt over med hvit maling. Læreren hjalp meg med å skrive ut bildet til papirform, og da i A3. Brukte så blåpapir til å overføre bildet. Da la jeg bildet over den hvite papplaten, la det blå papiret mellom, og tegnet over der linjene var.
Da det var gjort begynte jeg å blande farger. Å få rette nyanser syns jeg var litt vanskelig, men jeg jobbet med det, og kom meg gjennom det. Blandingen hadde en blåtone, selv om jeg bare brukte svart og hvitt i blandingen, noe som erget meg en smule.
Jeg valgte å male bakgrunnen rundt bildet svart, for å få et mer dramatisk uttrykk. Dette ville også gi en virkning som om personen titter ut av bildet.

Bildet gjort om i photoshop.


 
 








Jeg tilførte en belysningsprikk på overleppenfor å få mer spenning i bildet.
Den høyre formørkningen rundt øyet valgte jeg å gjøre mørkere for å få mer volum i bildet.
Håret har jeg valgt å male litt lysere enn helt svart, for å vise at det er hår, og gi en virkning av at det er et mørke rundt personen.
Håret med lyse prtier valgte jeg å gi flere gråtoner, forsi det skulle gi en mer naturalistisk kontur av hår. Før så det mer ut som hudtoner, derfor ble kontrastene mer levende. (Etter min mening).
Øyenvippene gjorde jeg også bevisst fargeendring på. En mørkere tone ga en sterkere kontrast, og det gir en følelse av at de stikker mer ut, og rammer inn øynene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar