torsdag 5. desember 2013

Byste i keramikk.

Oppgaven vi ble gitt var å lage en byste av keramikk. Byste er en skulptur da fra skulderpartiet og opp. Vi skulle lage bysten av leiren som heter crank.

Jeg startet med å finne en treplate med en tresylinder i midten. Denne skulle leira festes rundt. Jeg tok så litt avispapir og krøllet sammen til en ball og festet den øverst på toppen av tresylinderen. Dette skulle gjøre at hodet ikke skulle være så tungt. Avispapiret festet jeg til sylinderen med tape. Husk alltid et vått håndkle og plastpose når du avslutter arbeidet, men tenker å fortsette senere. Håndkledet gjør at leira holder seg bløt, og er enklere å modellere etterpå. Plastposen bruker du rundt for å forhindre at luft kommer til, og hjelper på å holde håndduken fuktig. 

Jeg hentet leire og begynnte å sette leira rundt sylinderen. Sylinderen hjelper leira med å få et hulrom innvendig, så den ikke sprenges Pga. den høye temperaturen når leira brennes. Er leira for tykk kan den nemlig gjøre det, derfor sier man ca. 2 cm tykkelse men leire når den skal brennes.
For at det skulle være enklere å vende på bysten, satte jeg det som skulle bli en byste på en kavalett. En kavalett er en metallformet runding som kan snurre rundt.



Først så bysten nokså alien-aktig ut. Jeg prøvde å få proposjonene på plass.
 

 

Her har jeg lagt på hår. Jeg ville ha et bølgete hår, med litt krøller. Hun skulle ha høye kinnbein, og diamantform. Jeg har også gitt henne markerte kjevebein. Her kommer også kragebeinet mer til syne. Uttrykket hadde jeg ønsket skulle være mer naturalistisk, så jeg vidreutviklet det litt mer. Øynene hadde jeg også endret på.



 Her ser dere bysten når den er ferdig,før brenning. Jeg har lagt på øyenbryn, kinnene er mer naturalistiske, øynene er vidreutviklet og har en spot hun ser på. Halsen er mer naturlig med tanke på musklene som sitter innenfor. Håret er mindre stilisert enn det det var før.

Alt som gjenstår nå. er å se om bysten klarer seg gjennom ovnen. Ønsk meg lykke til.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Her er den som ferdig produkt. Det har vært i ovnen, og er ferdig brent.

Høyre side.
 Bakfra.
Med tanke på hår.
 Sett fra venstre side.
 Sett forifra.
 
Her ser dere Jeg har malt bysten svart, der der går innover. Jeg ville gi henne et Uttrykk. Uttrykket skulle være litt mystisk. Jeg tok inspirasjon fra filmkarakteren emily fra Corpse Bride. Hun ser litt mørk og markert ut. Jeg ga henne kinnben, og en slags øyenskyggelsvirkning over og rundt øynene. Håret valgte jeg å ha svart, for å gi et mystisk uttrykk, og for å forsterke kontrasten mellom der håret skal være og der huden er. Også merket jeg håret rammet inn ansiktet bedre når det var sort. Jeg brukte en vår svamp når jeg skulle ta bort, eller gjøre farven svakere.
 
 
 

Verktøyene:
*Srtikkepinne.                                  *Treplate med  tresylinder
*Moddeleringspinne                        *Avispapir og husholdningstape
*Slynge                                            *Kniv
*Bløt håndduk                                 *Plastpose
 
Egenvirdering:
Jeg syns bysten så bra ut. Håret var mer naturealistisk, og øynene så realistiske nok ut. Etter mine mål, ble jeg fornøyd. Jeg ble kjent med utstyret, og syns oppgaven var interessant og spennende. Veldig morsomt å holde på med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar