mandag 21. april 2014

Photoshopoppgave i stilhistorie

Oppgave: Du skal lage 2 digitale collager med tema fra 2 stilepoker. collagene kan bestå av foto, tegninger og maleri. du skal bruke Photoshop som verktøy for å lage collagene. Collagene skal være i A4-format. Oppløsningen skal være 300ppi.

Du skal levere 2 collager : en med temaet renessansen og en med en av de andre stilepokene som tema. Det er viktig at stil epokens kjennetegn kommer tydelig fram, derfor skal du ha med minst 7 karakteristiske bildeelement fra epoken. Du bør fordype deg litt ekstra i de epokene du lager collage til. Innlegg om stilepokene på bloggen.

Relevante kompetansemål fra læreplanen:

1. Beskriv kultur- og håndtverkshistorie, tradisjoner, organisering og særpreg i noen yrker innen design og håndtverk.

2. Bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov.

Renessansen:

Jeg liker veldig godt bildet, malt av Botticelli, gudene fra antikken. De tre gratier dansende i ring, som holder hender. Jeg valgte å klippe bort den ene for å få mer fokus på de to. På armen har den ene en tegning av hår- og krakestilen på denne tiden. Jeg ville få det til å se ut som tatoveringer. For å få det til å se mer troverdig ut, visket jeg ut alle mellomrommene slik at det ser ut som om det er svart blekk på huden. Leonardo da Vinci er en av verdens mest kjente malere, og sikkert den mest kjente fra sin tid. Han var ikke bare maler, han var også oppfinner, arkitekt, tegner, mm. Leonardo Da Vinci ble ikke på sin tid trodd, fordi han skrev på den slik måte at ingen forsto hva han skrev, i dag, ville vi kalt dette dysleksi. Han skrev også speilvendt (!). I ettertid ser vi at mannen i bunn og grunn, forut for sin tid, var et geni. Han er mest kjent for sitt verdensberømte maleri av 'Mona Lisa'. I bildet har jeg tatt med hans tegninger av en baby, og tegningen som viser menneskets vinkler med hendene og føttene ut til siden. Jeg tok også med et bilde av en dame som er framstilt som våren. Et utklipt bilde av Jesus fra maleriet høyvogna.. Venus har jeg tatt med på bildet mitt. Det er fra et maleri som heter ''Venus' Fødsel'' malt av Botticelli.


Framgangsmåte:

 

Renessanse betyr gjenfødelse. Det er en av grunnene til at jeg valgte å ha med Venus fra Venus' fødsel. I renessansen var de ivrige på å få fram den åndelige skjønnheten framfor den fysiske virkeligheten. Scener fra antikkens mytologi var populære motiver innen billedkunst. Kristne motiver var fortsatt populære men vi ser mindre enn hva det pleide å være. Renessansen fikk en reaksjon mot middelalderens religiøse livssyn, og dette ble mer fokus på mennesket og forskning. Det var populært å sminke seg hvit i ansiktet. Store kjoler var populært, og denne kragen som dere ser på tatoveringen.


Det ferdige bildet.

Bildene hadde forskjellig lysstyrke og tone, så jeg prøvde å få dem lik bakgrunnen, damene som holdt heder, slik at det skulle se mer ut som om det var mer realistiske tatoveringer. Jeg vendte litt på «tatoveringene» slik at de ble litt mer tøyd i stil med huden til gratiene.

Rokokko:

Noen enkle stikkord fra rokokko:

   LettLysMykLekenElegantLystbetontMunterPrivatYndigGrasiøsDekorativGalantFemininEn reaksjon mot det stive og formelle i barokken

Ballsalen har typisk rokokko-trekk. Den er ikke så alt for lett og lys, elegant og lystbetont men den er nok litt rokokko. Den er veldig dekorative.

Ludvig 15. arvet tronen etter sin oldefar Ludvig 14.(solkongen) som femåring. Madame Pompador var elskerinnen hans. Kjent for sin skjønnhet, sin intelligens og sin gode smak, var hun også kjent for å ha stor innflytelse i politiske avgjørelser. Madam Pompador ble beskylt for å ha trukket kongen vekk fra statsforvaltningen og inn i selskapslivet. Det sies at hennes overdådighet skal ha vært en av årsakene til monarkiets tapte popularitet i Frankrike.

Jeg ville ha med i bildet at hårmoten var på sitt høyeste. De skulle ha lyst hår, og så høyt oppe som de klarte. De tuperte håret. Satte gjerne ting i håret. kjolene var store, og prinsesse aktige. Skoene til damene var søte og små. Til mennene var det populært å ha silkestrømper og bukser ned til knærne. Håret skulle være lyst og krøllet opp ved sidene, mens bak skulle de ha en lang hestehale eller en flette.

Marie Antoinette har jeg tatt med. Kjent for å ha sagt at om folket ikke har brød, så la dem spise kake. Hun giftet seg med Ludvig 16. Og fikk 3 barn. Jeg har tatt med Marie Antoinette fra et maleri som heter Marie Antoinette a la rose som ble malt i 1783 av Élisabeth Vigée-Lebrun. på denne tiden sminket de seg fortsatt hvit i ansiktet, og kinnene skulle være rosa, opptegning rundt øynene og farget på øyenbrynene. Sminken var dessverre giftig, så dette var med på å ødelegge tenner og hud.

Møbler. Jeg tok med en stol i bildet, som var i rokokkostil. Rokokkostolene kjennetegnes ved at de har S-svungne bein, de var forholdsvis lave og brede, toppstykket og sarg har ofte utskjæringer i form av skjell, blomster eller et C-formet ornament. Armlenene ble trukket lengre inn på setet. Ingen sprosser mellom benene. Ryggen\ setet kunne være polstret.

Tekannen som er med i bildet har jeg tatt med, fordi teen ble mer populær på den tiden(mer enn det den allerede var).  Her er noen bilder av de personene som er blitt tatt med i produktet. Jeg har visket ut omrisset rundt hver figur og lagt dem inni sluttbildet. Og brukt ballsalen som bakgrunn. Endret størrelser på dem, og endret litt på fargen.

Her er det ferdige bildet:


Egenvurdering:

Målet for oppgaven var å tilegne seg kunnskap om hva som kjennetegner 4 stilhistoriske epoker. Få enda mer øvelse i å jobbe med komposisjon. Bli mer rutinert og kunne jobbe raskere i photoshop. Dette føler jeg jeg har klart. Jeg har bare fått vist at jeg kan kjennetegn til to epoker men jeg gjorde også et prøvebilde om barokken som jeg ikke ble fornøyd med. (Dette var bare et prøvebilde). Vi gikk ikke gjennom klassisismen.

Jeg føler jeg fikk fram stilepokenes viktigste kjennetegn(Sett ut i fra min tankegang). Jeg har hatt med 7 karakteristiske bildeelementer fra hver stilepoke. Jeg har tenkt på balansen i bildene, og komposisjonen, hvor jeg plasserte elementene i forhold til hverandre. Originaliteten var kanskje mest vist i renesanssebildet. Siden jeg har sett noe likt før av den om rokokko, å sette personer inn i et rom. Det var kanskje litt mer orginalt ved å sette inn tekannen hos Marie Antoinette. I bildet fra renesanssen tengte jeg mer orginalt. Å mikse dagens tattoo-dilla med renesanssetidens kjennte kjennetegn, er vel ikke gjort før. Det var vanskelig å få tak i bilder med god bildekvalitet, men jeg prøvde å ta de som så likest ut. Da jeg så renessansebildet, så jeg at bakrunnsbildet hadde veldig dårlig kvalitet. Men jeg hadde ike tid til å begynne på nytt. Så jeg lot det være.

Her er prøvebildet av barokken:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar