mandag 21. april 2014

Moodboard\Collage

Oppgave:
Lag en moodboard der du visualiserer VG2 studiet du har søkt på til neste skoleår.
Format: A3
Vurderingskriterier:
Bevvist fargebruk, komposisjon, visualisering av egen ide\tanke. Blogginlegget.

Yrket jeg skulle uttrykke meg gjennom moodboard var keramikerfaget. Jeg så i magasiner, men der var det svært lite. Jeg måtte gå på nettet for å finne noe. Likevel klippet jeg ut noen bilder av vann og sjøbilder. (Keramikerfaget er et fag som relaterer til natur). Jeg fikk lånt meg noen bøker fra keramikkrommet på skolen vår, og bladde i dem for å se om det var noe der som jeg kunne bruke. Jeg fant noen bilder av skulpturering. selv om bildene var i svart\hvitt prøvde jeg å gjore dette til en fordel. Jeg scannet ut bildene i forskjellige størrelser, og printet ur bildene fra nettet. Fargene på disse bildene ble svært så ulike i fra de bildene fra nettet, med herlige farger som viste til god kvalitet. Da dette ikke var i min favør, håpet jeg på at plasseringen kunne hjelpe meg til å få moodboarden til å se bra ut. Jeg tok også med noen bilder av de produktene jeg hadde laget, for å få litt personpreget stil i moodboarden, og for å få litt flere elementer å se på.

Jeg klippet ut bildene og gjorde meg noen utprøvelser:






Jeg plasserte det store bildet i svarthvitt på høyre side, hvis ikke ville bildet ha "bekket" til den venstre siden. Da tenkte jeg på balanse. Jeg har tenkt veldig mye på akkurat balanse her, og ville at det skulle komme fram i uttrykket. Keramikerfaget er veldig balansert, men også kreativt. Derfor valgte jeg å overlappe bildene.


på det ferdige bildet som dere ser over, har jeg villet lede øynene til først å se på den store, svart\hvite damen i bildet. Prøvde også å lage dynamikk i bildet ved teknikken overlapping, og å plassere dem på den måten jeg har valgt. Så ser man på bysten som jeg laget og litt på engelen, og så litt rundt om kring. Jeg valgte å få fram litt kontrast med fargene oransje og blå, svart og farger, og kontrasten mellom figurer ( bysten og engelen som er klipt til i form og firkant.)

Egenvurdering:

Jeg føler at jeg fikk fram keramikerfaget bra. Du forstår at det er leire og kunst som er temaet i denne moodboarden. Øyet leder på en bestemt måte, og dynamikken i bildet er med på å gi moodboarden en oversikt. Jeg tror overlappingen er til en fordel her, om jeg hadde valgt å ha bildene fra hverandre med mellomrom, tror jeg at det hadde passet dårlig til intrykket keramikerfaget gir deg. Det er lit spessielt, og er litt orginalt. Keramikerfaget skal ha en følelse av balanse og dynamikk, derfor har jeg satt dette i fokus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar