fredag 21. mars 2014

Mønsteroppgave

Oppgaven:
Vi skulle lage 2 ulike mønster som skal kunne skrives ut i A4-format. Vi skulle bruke photoshop og eller illustrator som redskap for å lage mønstrene. Oppløsningen skulle være 300 ppi/dpi.

Mønsterens rapport skal vvære bygget opp ved hjelp av speiling og eller ornament.
Mønsterene våre skulle ha 2 ulike uttrykk:
- mønster nr1. skulle være livlig
- mønster nr2. skulle være rolig.
 
Ut i fra de 2 ulike mønstrene skulle vi velge det vi ble mest fornøyd med, og ut i fra dette lage 3 varianter i ulike fargenyanser.

Utprøvinger:
Før vi begynte på oppgaven så prøvde vi ut framgangsmåten til å lage mønster. Her fikk jeg prøve meg på illustrator også, i tillegg til photoshop. Her er noen av utprøvningene:


Her er mønsteret jeg prøvde på i illustrator.


Dette mønsteret lagde jeg i photoshop. Jeg tok et bilde av Lana Del Rey og tegnet over lett. Så fyllte jeg inn med farger og lagde mønster av det.

mønster nr1. livlig:


 
Først tengte jeg at rapporten skulle være slik. Her har jeg virkemidlene komplimentærkontrast(rød/grønn) og spisse kanter. Men jeg ville ha et litt annet uttrykk, jeg ville framme kontrastene enda litt mere, så jeg endret bildet.
 

Her har jeg tenkt på egenkontrast. Kontraster er noe som gjør at fargene framhever hverandre. Det har jeg tenkt på i denne oppgaven. Bildet får mer spenning med egenkontrast. Jeg valgte å ha gul bakgrunn, siden sterke og lyse farger virker intense.

 
Slik ble mønsteret i A4 format. Linjene er kanskje ikke så skjeve, men motivet er hvertfall ikke rolig. Jeg valgte å vende mønsterelementet i rapporten, slik at det blir litt uro i bildet.
 

 
- Mønster nr2. Rolig:
 


Dette er rapporten til det rolige mønsteret mitt. Jeg valgte å gå videre ut i fra ord som betyr noe oppgaven. og da brukte jeg bildet jeg hadde tegnet for hånd som jeg hadde gjort om i photoshop.
Mønsterelementet har veldig avrundede former, og er veldig naturlige, ikke geometrisk. Jeg valgte å speile dem horisontalt slik at de sto på hodet. Nesten som om det er en person som sitter på et speil. Jeg valgte svart bakgrunn fordi fargen er svært avdempet. ( De hvite strekene blir litt som stjernene på himmelen med tanke på kontrasten, noe som kan forbindes med natten som er svært beroligende. )


 
Slik ble det rolige mønsteret i A4 format. Jeg føler mønsteret ble ganske så rolig. Noe jeg ser nå er at der engelen speiler seg ser det ut som en sløyfe, eller den type makaronien man får formet som sløyfer. Jeg ble mest fornøyd med dette mønsteret og valgte å gå videre med dette. Selv forbinder jeg engler som noe rolig.
 
 
Rolig mønster 2.
Her har jeg valgt å endre fargene , her endret jeg den svarte fargen til rosa. Jeg ville la det ligge igjen litt svart i vingene og håret, fordi jeg syns det ga et litt annerledes og spennende uttrykk enn om jeg hadde valgt å fylle inn alt med rosa der det var svart. Jeg duset ut fargen på bildet litt, fordi rosafargen ble mer intens enn jeg ville.
 

 Rapporten

 
Her er det rolige mønsteret i varianten med rosa i A4 format.
 
Rolig mønster 3.
Her gjorde jeg det samme som på rolig variant med rosa. Jeg fyllte inn fargen blå der det var rosa. Her tok jeg ikka av klarheten, fordi jeg syns blåfargen virket rolig nok fra før.


 
Slik ble den blå, rolige varianten i A4 format.
 
Egenvurdering:
1. Jeg syns jeg fikk fram uttrykket livlig, for jeg ble hvertfall ikke noe rolig av å se på det. Den rolige varianten ble jeg mer fornøyd med, og syns selv den var mye mer behagelig å se på enn den livlige.
2. Det rolige mønsteret hadde jeg tegnet for hånd og gjort om i photoshop så det skulle bli enklere. Det ble også enklere å gjøre om fargene på denne måten, Men helt nederst kan jeg ta med  et vedlegg hvor det viser hvordan det hadde sett ut i Orginal form.
4. Synes selv de tre uttrykkene jeg valgte å ha som rolig variant kunne passet sammen.
Jeg syns oppgaven var spennende og morsom å jobbe med. Føler at jeg lærte mye, både om hvordan jeg lager et mønster i photoshop, og føler jeg har fått et litt større spekter innen photoshop enn jeg hadde før oppgaven. Selv føler jeg oppgaven gikk bra.
 
Vedlegged med den orginale rolige mønsteroppgaven:


rapporten er over mens mønsteret er under:

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar