torsdag 5. desember 2013

Forklede.

Oppgaven var å lage sitt eget forkle. Jeg har aldri vært nå god til å sy, så dette skal bli spennende å se om jeg klarer.
 
Først tok jeg målene mine; Hofter, halsparti, og lengde (fra krageben og ned til knærene).
 
Jeg begynnte så å lage en mal. Det vil si en prøve på hvordan den skulle se ut med målene.
 
Læreren hadde funnet to forskjellige stoffruller som vi skulle bruke. Lysegrå med prikker, og Mørkegrå med prikker. Jeg ville ha det mørkegrå stoffet. Malen lå jeg over stoffrullen, og klippet ut. Vi skulle brette inn de to kantene der tauet skulle være, og klippe av, men fortsatt la en 3cm ut så det kunne tys en gjennomgang til tauet. 
 
Symaskinen tuklet jeg litt med, for den virket ikke som den skulle, selv om læreren senere fikk den til å fungere .
 
Jeg festet bremmen til tauet med tape, så den skulle holde seg på plass. Så var det bare å sy bremmen.
 
Vi skulle ha lommer på forkledet. Jeg valgte å ha lommene i den lysegrå fargen, og målte opp, så lommene ble store nok til å ha hendene inni. Lommene festet jeg med tape, og sydde dem på.
 
Tau hentet jeg , og dro tauet gjennom bremmen.


 
Egenvurdering:
Forkledet ble som jeg håpet på, med tanke på at sying ikke er min sterkeste side... Maskinen måtte je få hjelp til å få fikset, så det brukte jeg vel litt mye tid på. Jeg lærte litt om hvordan jeg syr, det var vel det høyeste målet mitt, så nå er da det nådd i hvertfall.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar